Rue des beaux arts

Jag bor på en gata där det bara finns konstgallerier och oräkneliga gömda texter/dikter/bilder på varenda blottad tegelsten och i vartenda undangömda hörn. Och på väggarna. Och på gatan. Min hyresvärd älskar allt som är magiskt med paris och ringer mig ofta för att prata om hemliga passager och dörrar, fina parker och god champagne. Om jag lutar mig ut ur mitt fönster ser jag åt ena hållet eiffeltornet och Paris konstskola école des beaux arts och åt andra hållet hustaken i det historiska Saint Germain. Här är lite fler bilder från gatan som jag vill stanna på förevigt:
  


Oscar Wild dog i huset mittemot mitt. I en byggnad som idag är ett sagolikt hotell. Jag brukar sitta i mitt fönster och fantisera ihop olika historier om alla olika människor jag skymtar bakom tjocka gardiner och gammalt fönsterglas.



Nedanför mig finns en jättefin park dit jag brukar gå. Sist när jag satt där och löven var brandgula, röda och bruna och yrde omkring i vinden slog sig en vacker fransman ner på de uppfällda böckerna mittemot mina för att äta sin lunch, varefter han tog fram sitt målarblock och jag föll direkt. Det kändes som om jag satt i en tavla. En vecka senare såg jag honom igen utanför min port. Om jag hade varit modigare hade jag gått fram och sagt någonting till honom. Dessa scener ska hur som helst vara med i min bok som jag ska skriva en vacker dag.


Ibland har jag också turen att från mitt fönster kunna räkna hundvalpar som hoppar över eiffeltornet. Då sover jag gott.



A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0